Την άποψή του σχετικά με τα θέματα που αφορούν στο ναυάγιο του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» και εστιάζουν μεταξύ άλλων στην ρύπανση που προκλήθηκε και στο κόστος της απορρύπανσης καταθέτει στο insurance-eea με επιστολή του ο κ. Νίκος Βελλιάδης. Παραθέτει στοιχεία με βάση την προσωπική του εμπειρία από το ναυάγιο του δ/ξ «ALΦA 1», το οποίο ήταν ασφαλισμένο για αστική ευθύνη στην εταιρεία του AIGAION.

Όπως αναφέρει ο κ. Βελλιάδης,

«Σχετικά με τη ρύπανση που προκλήθηκε στη θαλάσσια περιοχής της Σαλαμίνας συνεπεία της βύθισης του δ/ξ «ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ», θα ήθελα να εκθέσω σε συντομία ορισμένες εμπειρίες της εταιρείας «ΑΙΓΑΙΟΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ Α.Ε.», την οποίας είμαι διευθύνων σύμβουλος και η οποία είχε ασφαλίσει την αστική ευθύνη του δ/ξ «ALΦA 1», που στις 05.03.2012 βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή της Ελευσίνας,  αφού προσέκρουσε σε ναυάγιο που δεν είχε ανελκυθεί από τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας.
Σαφώς και θεωρείται δεδομένο πώς το πλοίο θα έπρεπε να έχει ελεγχθεί από τον ασφαλιστή της αστικής ευθύνης της πλοιοκτήτριας εταιρείας του, όχι μόνο η ηλικία του -πλοίου-  αλλά και η αιτία για την οποία αυτό δεν ήταν πιστοποιημένο από έναν διεθνώς αναγνωρισμένο νηογνώμονα.
Θα πρέπει ωστόσο να επισημανθεί ότι η μεγάλη ηλικία του πλοίου δεν είναι ο μόνος λόγος του ατυχήματος, δεδομένου ότι ατυχήματα τέτοιου είδους δυστυχώς συμβαίνουν και σε νέα πλοία.
Σε σχέση με αυτό το ζήτημα επίσης θα πρέπει να συμπληρώσω ότι το δυστύχημα είναι ότι τις εργασίες της απορρύπανσης τις αναλαμβάνουν στην Ελλάδα κατά κανόνα εταιρείες ο εξοπλισμός των οποίων είναι παμπάλαιος, αν και τον χρεώνουν ως νέο, ενώ τα μέτρα που λαμβάνονται απ’ αυτές τις εταιρείες για την απορρύπανση των ακτών είναι σε πολλές περιπτώσεις αδιανόητα πρωτόγονα (όπως διαπιστώσαμε στην περίπτωση του «ΑΛΦΑ 1»),  δηλαδή ανειδίκευτοι εργάτες (ως επί τω πλείστον μετανάστες) μαζεύουν πέτρες και καθαρίζουν παραλίες και βράχια με παρωχημένο εξοπλισμό.
Η εμπειρία μας στην υπόθεση του «ΑΛΦΑ 1» κατέδειξε ότι αυτές οι εταιρείες  έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν την εργασία τους σε όσο μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα γίνεται προκειμένου να ανεβάζουν την αποζημίωσή τους στο ανώτερο δυνατό ποσό και αυτό το επιτυγχάνουν διότι δεν υπάρχει κανένας κρατικός φορέας με κατάλληλη γνώση να παρακολουθεί και να συντονίζει την εξέλιξη των εργασιών και την ελαχιστοποίηση της ρύπανσης χωρίς καθυστερήσεις. Υπ’ αυτό το πρίσμα, επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι θεωρητικά (και από θεωρητική άποψη) είναι προς το συμφέρον αυτών των εταιρειών η εξάπλωση της ρύπανσης στη μεγαλύτερη δυνατή έκταση και η καθυστέρηση στην αντιμετώπισή της.
Επίσης, είναι πολύ περίεργο ότι τα περισσότερα έργα απορρύπανσης στην Ελλάδα ανατίθενται σε μια συγκεκριμένη εταιρεία απορρύπανσης και ενόψει αυτού θα έπρεπε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να ελέγξει πως είναι δυνατόν αυτή η συγκεκριμένη εταιρεία να πληροφορείται, σχεδόν πάντα, πρώτη το ατύχημα και να έχει προβάδισμα στην ανάθεση του έργου της απορρύπανσης, εκτελώντας τις σχετικές εργασίες εδώ και πολλά έτη σχεδόν μονοπωλιακά.
Θα ήθελα να θέσω υπόψη σας ότι, κατά την εκτίμησή μας, το κόστος απορρύπανσης της ρύπανσης που προκλήθηκε από το «ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ», σε συνδυασμό με τις αποζημιώσεις των τρίτων ζημιωθέντων από τη ρύπανση, είναι πιθανό να υπερβεί το ποσό των 100.000.000 Ευρώ, ποσό το οποίο στο μεγαλύτερο μέρος του θα κληθεί να το καταβάλει  το Νομικό Πρόσωπο με την επωνυμία «THE INTERNATIONAL OIL POLLUTION COMPENSATION FUND 1992», που αποτελεί έναν Διεθνή Οργανισμό που καταβάλλει αποζημιώσεις για ζημιές θαλάσσιας ρύπανσης που προκαλούνται από δεξαμενόπλοια, από τα χρήματα των κυβερνήσεων – μελών αυτού, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Πιστεύω ότι εάν ο Οργανισμός αυτός ενδιαφερόταν πραγματικά τόσο πολύ για την προστασία του περιβάλλοντος, θα έπρεπε να συμμετέχει με τους εμπειρογνώμονες που διαθέτει στην παρακολούθηση και στον συντονισμό του εκάστοτε έργου απορρύπανσης, κάτι που στην περίπτωση του «ΑΛΦΑ 1» δεν έπραξε και πολύ φοβόμαστε ότι δεν πρόκειται να το πράξει και στην περίπτωση της νέας ρύπανσης που προκλήθηκε από το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ».
Συγκεκριμένα, στην περίπτωση του «AΛΦΑ 1» μια ειδικός, που απέστειλε ο παραπάνω Οργανισμός,  ήρθε για μία μόλις ημέρα(!) προκειμένου να πραγματοποιήσει αυτοψία σε σχέση με τις διαδικασίες απορρύπανσης, οπότε, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, η εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο της απορρύπανσης ενεργούσε χωρίς στην ουσία να λογοδοτεί σε κανένα, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα ότι και οι χρεώσεις των εργασιών της απορρύπανσης που είχε αναλάβει να γίνουν ανεξέλεγκτες και να ανεβούν σε πολύ μεγάλο ύψος.
Ας εξεταστεί,  λοιπόν, βαθύτερα το συμβάν του «ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ», καθώς  και η εξέλιξη, ο χρόνος και το κόστος της απορρύπανσης, και τότε ίσως διαπιστωθεί ότι τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα αν κάποιοι είχαν φροντίσει να ανατεθεί το έργο της απορρύπανσης σε μία εταιρεία που θα μπορούσε να εγγυηθεί άμεσες και αποτελεσματικές ενέργειες απορρύπανσης, έναντι δίκαιου και εύλογου ανταλλάγματος και επόπτευαν διαρκώς την εκτέλεση του έργου.»

Με εκτίμηση,

Νικόλαος Βελλιάδης

ΑΙΓΑΙΟΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΕ

 

Πηγή: insurance-eea.gr